درباره وبلاگ


هدف و انگيزه من از راه اندازي اين وبلاگ ايجاد دريچه و روزنه اي براي برقراري ارتباط با ساير علاقه مندان به اين علم جذاب و شيرين بوده است. از پيشنهادات و انتقادات شما عزيزان خوشحال مي شوم و آماده دريافت مقالات و مطالب جالب شما عزيزان هستم تا با اسم خودتان در اين وبلاگ درج کنم.
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها
  • ردیاب جی پی اس ماشین
  • ارم زوتی z300
  • جلو پنجره زوتی

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پلیمرایران و آدرس polymeriran.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





پلیمرایران
مقاله/پروژه/جزوه




محققان با تقلید از ساختار ملکولی کشف شده در صدف حلزونی موفق به تولید نوعی پلاستیک کامپوزیتی شدند که شفافیت خاصی دارد و به اندازه استیل مقاوم است که آن را پلاستیک استیل نامیده اندهر چند مواد جدید به اندازه کافی محکم نیست تا بتواند این نام را یدک بکشد؛ پیشرفت های آینده می تواند به تولید زرهی سبک تر و محکم تر برای سربازان و پلیس و محفاظت از آنها و ماشین های آنها منجر شود.این ماده همچنین می تواند در ابزارهای میکروالکترومکانیکی، میکروسیال ها، حسگرهای زیست دارویی و سوپاپ هواپیماهای بدون سرنشین استفاده شود. دانشمندان مساله را که دهه ها مهندسان را درگیر خود کرده بود، حل کردند. قطعات ساختمانی بسیار کوچک مانند نانوتیوپ ها، ورقه های بسیار کوچک و نانومیلدها بسیار قوی و مقاوم هستند، اما موادی که از این قطعات ساخته می شوند، در مقایسه با آنها بسیار ضعیف بودند. دانشمندان برای انتقال قدرت هر یک از ورقه ها یا قطعات به کل مواد مشکلات زیادی داشتند. سرانجام از طریق ماشینی که ابداع کردند، توانستند نوعی پلاستیک کامپوزیت جدید را تولید کنند که لایه های بسیار کوچک را یکی پس از دیگری روی هم قرار می داد. این ماشین رباتیک یک بازو دارد که در حال به هم زدن خرده شیشه های مذاب است سپس این ماده را داخل محلول پلیمری چسبناکی می ریزد و سپس در مایعی که حاوی خاکدانه های رس است، به شکل لایه لایه قرار می دهد و پس از این که لایه ها خشک شدند، روند ادامه می یابد. این دستگاه 300 لایه از محلول پلمیر و خاکدانه های رس را روی هم و به ترتیب قرار می دهد تا به ضخامت یک لایه پلاستیک برسد. خط هاله قوس دار روی پوسته صدف های دریایی و صدف مروارید لایه لایه شبیه به این فرایند به وجود آمده اند. این یکی از اولین مواد مقاوم معدنی طبیعی ساخته شده است.



ادامه مطلب ...


پلاستیک ها

 

پلاستیک ها را  می توان در دو گروه کلی طبقه بندی کرد :

 

1-     ترمو پلاستیک ها (Thermoplastics)

 


2-     پلاستیک های ترموست

 ترموپلاست ها از مواد پلیمری هستند که مولکول های آنها با اندازه مختلف در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و پیوند بین زنجیر مجاور در آنها از نوع از نوع پیوند بسیار ضعیف ثانویه (واندروالس و قطبی) است.

 تر موست ها با ساختار مولکولی شبکه ای و پیوند عمدتا کوالانسی شکل گرفته اند. بعضی از ترموست ها از پلیمر های هستند که زنجیرهای مولکولی آنها با حرارت یا ترکیبی از حرارت و فشار بسیاری از اتصالات عرضی شکل می گیرد و بدین ترتیب یک ساختار شبکه ای فضایی را به وجود می آورند.

 این دو گروه را می توان به کمک نوع شکل گیری مجددشان پس از گرم کردن از یک دیگر تشخیص داد.

پلاستیک های ترموست را نمی توان برای تولید اشکال جدید مجددا حرارت داد و سپس به یکدیگر متصل نمود. لذا اگر این نوع پلاستیک را پس از حرارت دادن و شکل دادن اولیه سرد کردیم دیگر نمی توان آن را تحت حرارت و تغییر فرم مجدد قرار داد. این دسته از پلاستیک ها را پلاستیک های گرما سخت نیز می نامند. برخی از ترموست ها عبارتند از   



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 25 بهمن 1391برچسب:پلاستیک, :: 22:35 ::  نويسنده : محمد شکری

مواد پلاستیکی

 

تاریخچه

 

 اولین قدم در مورد صنعت پلاستیک ، توسط فردی به نام وایسا هیکات انجام گرفت که تلاش می‌کرد ماده‌ای بجای عاج فیل تهیه کند. چون عاج فیل بعنوان ماده‌ای سخت ، گرانقیمت و همینطور کمیاب کاربردهای فراوانی داشت. وی توانست نیترات سلولز را (که به غلط نیتروسلولز گفته می‌شود) از سلولز تهیه کند. پس نیترات سلولز اولین پلاستیک با منشا طبیعی است

ویژگیهای مواد پلاستیکی

یک ویژگی مهم مواد پلاستیکی در صنعت ، فرآیند پذیر بودن یا Processible بودن آن است. اگر ماده‌ای قابل ذوب یا قابل حل باشد، در صنعت قابل استفاده است و گرنه نمی‌توان از آن استفاده صنعتی کرد. چون نمی‌توانیم آن را برای تهیه مواد بکار ببریم.

ویژگی سلولز و نیترات سلولز

سلولز نه قابل حل و نه قابل ذوب است و قبل از ذوب تجزیه می‌شود. پس فرآیند پذیر نیست. اما نیترات سلولز هم قابل حل و هم قابل ذوب است. یعنی وایسا هیکات ، سلولز فرآیند ناپذیر را به نیترات سلولز فرآیند پذیر تبدیل کرد.

ویژگی استات سلولز

نیترات سلولز ایراداتی دارد. از این رو تلاش برای جایگزین کردن یک پلاستیک دیگر به جای آن آغاز شد. در سال 1908 مایلز استات را تهیه کرد که هم مزیت نیتروسلولز را دارد و هم کارکردن با آن آسانتر است و خطرات کمتری دارد.

اولین پلاستیک سنتزی

 

اولین پلاستیک سنتزی ، رزین فنل- فرمالدئید بود که در تلاش برای ساخت مواد پلیمری کاملا سنتزی ، در سال 1907 لئو بلکند موفق شد از متراکم کردن فنل با فرمالدئید ، رزین فنل فرمالدئید را که بعدها تحت عنوان بالکیت (بعنوان محصول نهایی) نامیده شد، تولید کند. این رزین هم در محیطهای اسیدی و هم قلیایی قابل تهیه است.

 



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 25 بهمن 1391برچسب:مواد پلاستیکی, :: 22:27 ::  نويسنده : محمد شکری

 

 

 

پلاستیک ها        

 

 

 پلاستیک ها ساخت بشر هستند که می توان آنها را تقریباً بهر شکلی درآورد. پلاستیک ها ممکن است به هر رنگی از جمله: رنگین کمان، یاروشن و بی رنگ مانند بلور، باشند. پلاستیک ها ممکن است به سختی فولاد یا بنرمی ابریشم باشند. کارخانه داران می توانند پلاستیک را در ماشین های مخصوص بهر شکل و اندازه درآورند.

کلمه پلاستیک از لغت یونانی Plastikos به معنای قالب و شکل پذیر می باشد.

کارخانه داران به شیوه شیمیائی پلاستیک را از موادی چون زغال سنگ، گاز طبیعی، سنگ آهک، نفت، نمک و آب بدست می آورند. پلاستیک های سخت را همچون شیشه، فلز و مواد دیگر می توان ساخت. پلاستیک های مایع در نقاشی و چسب کاربرد دارد.

محصولاتی که از پلاستیک ساخته می شود. جالب توجه، با کاربردی آسان و بادوام می باشند. پلاستیک ها به خانه ها، مدارس، ادارات و کارخانه ها رنگ رونق و روشنی می دهند.

 

پلاستیک ها زندگی ما را راحت تر و کارهای ما را سبکتر می کنند.

 

 



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 25 اسفند 1391برچسب:پلاستیک, انواع پلاستیک , :: 15:41 ::  نويسنده : محمد شکری

صفحه قبل 1 صفحه بعد