رزین های جاذب
 
درباره وبلاگ


هدف و انگيزه من از راه اندازي اين وبلاگ ايجاد دريچه و روزنه اي براي برقراري ارتباط با ساير علاقه مندان به اين علم جذاب و شيرين بوده است. از پيشنهادات و انتقادات شما عزيزان خوشحال مي شوم و آماده دريافت مقالات و مطالب جالب شما عزيزان هستم تا با اسم خودتان در اين وبلاگ درج کنم.
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها
  • ردیاب جی پی اس ماشین
  • ارم زوتی z300
  • جلو پنجره زوتی

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پلیمرایران و آدرس polymeriran.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





پلیمرایران
مقاله/پروژه/جزوه




 

 

 

 

رزین های جاذب:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    کراماتو گرافی روشی است که میتوان به کمک ان تشکیل دهنده های یک مخلوط رابر اساس مهاجرت متفاوت انها در طول بستر مهاجرت از یکدیگر جدا ساخت.از نظر تئوری و به طور کلی بستر را که در ستون کراماتو گرافی یا کراماتو گرافی صفحه ای ثابت میباشد، را فاز ثابت گویند که میتوان از رزین های جاذب(یا مبادله کننده ی یونی) برای این فاز استفاده کردو فاز دیگر که مایع یا گاز می باشد را فاز متحرک گویند.

 

 

 

 

     در استخراج فاز جامد,انالیت ها از از یک فاز مایع به درن یک فاز جامد(رزین ها) استخراج می شوند.معمولا فاز جامد شامل ذرات کوچک و متخلخلی از سیلیکا میباشند که به یک فاز الی مانند پلی استیرن دارای پیند عرضی پیوند داده شده اند.این استخراج را می توان به صورت نا پیوسته انجام داد که در ان ماده ی جامد استخراج کننده به خوبی بامحلول نمونه ی مایع مخلط می شود.

 

 

 

 

 

    روش متداول در شیمی تجزیه به این صورت  است که ماده ی استخراج کننده جامد را در یک لوله ی کوچک انباشته می کنند و نمونه ی مایع را از درون این لوله عبور میدهند.که این نوع استخراج و استفاده از این نوع رزین ها بیشتر در سیستم استخراج فاز جامد استفاده میشود.

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 Solid phase extraction=SPE استخراج فاز جامد 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  موادی که توسط ذرات جامد در این روش استخراج میشوند را میتوان با شویش توسط یک حلال مناسب جدا نمود.به عنوان مثال بیشتر انالیت های الی را میتوان با یک حلال الی مثل استون,استو نیتریل یا متانول شویش داد. میتوان مولکول های استخراج شده را به وسیله ی حرارت دادن از طریق جریان ملایمی از یک گاز حامل بی اثر از ذرات جامد جدا نمود.

 

 

 

 

 

7      فاز ساکن و فاز متحرک:

 

 

 

 

 

 

   در مورد فاز‌های ساکن و متحرک یک قاعده کلی وجود دارد و آن ، این است که باید خاصیت قطبی بودن حل‌شونده و فاز متحرک ، نزدیک به هم باشد، ولی با فاز ساکن اختلاف داشته باشد. ترتیب قطبیت گروه‌های عاملی در ترکیبات به صورت زیر است:

 

 

 

 

   هیدروکربن ها< اترها < استرها < کتون‌ها < الدهایدها < آمیدها < آمین‌ها < الکل‌ها

 

 

 

 

 

   به عنوان مثال :

 

 

 

 

 

 فاز ساکن با قطبیت بالا مثل :سیلیکات یا آلومین یا مایعات قطبی مثل تری‌اتیلن گلیگول که روی ذرات سیلیکات قرار گرفته‌اند

 

 

 

 

 

فاز متحرک ، محلول نسبتا غیر قطبی مثل: هگزان یا ایزو پروپیل اتر را می‌توان نام برد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   فاز های ساکن پیوندی در کروماتوگرافی مایع معمولا از واکنش بین ترکیب اورگانو کلرو سیلان و سیلیکاژل به عنوان بستر تهیه می گردد . درصد کربن     فاز ساکن بر روی سیلیکاژل در آنالیز کروماتوگرافی پارامتری تاثیر گذار و مهم است   .

 

 

    فاز ثابت بصورت ذرات ريزي در داخل ستون قرار گرفته است كه بر اثر چسبيدن و پخش شدن اجزاء نمونه و عبور فاز متحرك جداسازي انجام مي شود.      ODS  (اكتا دسيل سيلان) گروههاي الكيل غيرقطبي زيادي دارد،. فاز متحرك و ماده پركننده ستون از نظر قطبيت بايد عكس هم باشند

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







سه شنبه 24 بهمن 1391برچسب:رزین های جاذب غیر قطبی در مقیاس نانو و میکرو:, :: 22:38 ::  نويسنده : محمد شکری